Diesle kontra silniki benzynowe

Jeszcze nie dawno przewaga samochodu z silnikiem Diesla przed samochodem z silnikiem benzynowym nie podlegała dyskusji. Jednak dynamika rozwoju technologicznego w ostatnim okresie w przypadku silników Diesla znacznie poprawiła zarówno wydajność jak i zmniejszenie szkodliwości dla środowiska. Przyszłość jednak rysuje się o wiele bardziej optymistyczna dla silników benzynowych gdyż one będą miały o wiele więcej do zaoferowania.

d0

Jeszcze nie dawno przewaga samochodu z silnikiem Diesla przed samochodem z silnikiem benzynowym nie podlegała dyskusji. Przede wszystkim ceny litra benzyny bezołowiowej, a litra oleju napędowego znacznie się od siebie różniły niż aktualnie. Dodatkowo auta z silnikami wysokoprężnymi były znacznie tańsze. Obecnie różnica w cenie może sięgać od 15% do nawet 30 % poprzednich cen.

diesel vs benzyna

Jednak dynamika rozwoju technologicznego w ostatnim okresie w przypadku silników Diesla znacznie poprawiła zarówno wydajność jak i zmniejszenie szkodliwości dla środowiska. Obowiązek zakładanie turbosprężarek , intercoolerów i filtrów cząsteczek stałych spowodowało znacznie podwyższenie kosztów produkcji co za tym idzie cenę. Rekompensatę tego kosztu można częściowo odzyskać na nie co niższej cenie oleju napędowego w porównaniu do benzyny bezołowiowej i dzięki mniejszemu zapotrzebowaniu silników wysokoprężnych na paliwo.

d3

Kiedy zatankujemy 45 l zbiornik Fiata Punto 1.3 Multijet i ten sam model z silnikiem benzynowym 1.4 to zyskujemy niespełna 14 zł na silniku Diesla, natomiast w Astrze, ze zbiornikiem liczącym 52 l paliwa, oszczędźmy 16 zł. Zaledwie wystarczy to na dobrej klasy deser lodowy z bitą śmietaną.

Zakładając że w ciągu roku uda się przejechać ok 30tyś km to zyskujemy ok 7 groszy na każdym 1 km w stosunku do auta z silnikiem benzynowym. Na sam start kupując w salonie Opla ,Toyoty i Fiata musisz zapłacić – kolejno – 10 tyś zł, 21 900 zł i 7 tyś zł. Takie kwoty znacznie bardziej przetrzepią nasze kieszenie niż 7 gr na każdy 1 km drogi. Odległość jaką trzeba przejechać by móc odzyskać te pieniądze w wyżej wymienionych markach to ok 125 tyś km 274 tyś km oraz 90 tyś km.

d2

Jeżeli chodzi o częstotliwość konieczności przeglądów oba rodzaje silników muszą to takowy mieć po 30 tyś km 60 tyś i 90 tyś km, natomiast przegląd po 90 tyś km dla samochodów z silnikiem Diesla zazwyczaj wychodzi drożej, bo dodatkowo trzeba doliczyć wymianę filtra cząsteczek stałych.
To w czym tkwi taka popularność silników wysokoprężnych?

d1

Auto z silnikiem Diesla jest wstanie spokojnie przejechać 1000km bez tankowania, dodatkowo są posiadają większą siłę napędową przy mniejszej prędkości obrotowej, co powoduje znacznie większy komfort jazdy.

Przyszłość jednak rysuje się o wiele bardziej optymistyczna dla silników benzynowych gdyż one będą miały o wiele więcej do zaoferowania.

 

serwis motocykli bmw

O Redakcja

Autorem artykułu jest Redakcja serwisu bre.net.pl. Kopiowanie w części lub całości bez zgody redakcji jest zabronione.