Biuro rachunkowe – popełniane „błędy”

Biuro rachunkowe jest instytucją, której przedsiębiorcy przekazują odpowiedzialność za prowadzenie księgowości swojej firmy. Plusem jest też również niższy koszt w porównaniu ze zleceniem tych obowiązków księgowej. Trzeba się jednak liczyć z problemami, do których mogą doprowadzić błędy popełnione przez biura rachunkowe.

Przed zawarciem umowy z biurem rachunkowym należy sprawdzić czy posiada ono certyfikat ministra Finansów oraz polisę OC. Zdarzają się sytuacje, że biuro rachunkowe działa bez uprawnień lub też z uprawnieniami, ale bez przygotowania merytorycznego, które zaniżają ceny usług, a prowadzenie ksiąg jest nieterminowe i nierzetelne.
Czasem biuro rachunkowe podpisuje umowy z dużą ilością firm, stawiając tym samym na ilość, a nie na jakość. Praca jest wtedy wykonywana na szybko, nie ma czasu na zastanawianie się nad problemami, a tym bardziej na ponowne sprawdzanie zaksięgowanych dokumentów, czego konsekwencją może być źle wyliczony podatek lub deklaracja wysłana z opóźnieniem.

Przepisy podatkowe dość często się zmieniają, co powoduje konieczność systematycznego szkolenia pracowników lub czytania fachowej prasy, co jest dość kosztowne i większość biur na to nie stać.
Zdarzają się przedsiębiorcy, według których, dostarczenie w terminie wszystkich faktur jest wystarczające aby mówić o dobrej współpracy. A jednak dla biura też są ważne inne dokumenty, mające wpływ na rejestrację zdarzeń gospodarczych w księgach. Na przykład umowy leasingowe, umowa spółki, umowy kupna – sprzedaży, akty notarialne. Księgowi potrzebują kopii tych dokumentów, należy je wnikliwie przeczytać, by móc prawidłowo je zaksięgować. Czasem nieterminowość w dostarczaniu dokumentów nie jest wynikiem złej woli klienta.

Problemem może być brak wszystkich faktur kosztowych. Faktura wystawiona z datą ostatniego dnia miesiąca pocztą zostaje wysłana na początku następnego, więc do firmy dociera czasem nawet po dwóch tygodniach. Jeśli taka sytuacja się zdarzy, można fakturę oddać do biura z dokumentami miesiąca następnego i zaksięgować w miesiącu następnym. Trzeba pamiętać, żeby nie przekroczyć roku podatkowego.
Zdarza się również, co prawda rzadko, że firmy nalegają na to, żeby zaksięgować fakturę niezgodnie z przepisami, po to by zapłacić niższy podatek. Jest to duży błąd, jednak niektóre firmy ulegają tym namowom.
Pomyłki biur rachunkowych zdarzały się i zdarzać będą. Nie bez przyczyny Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej z zakresu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Firmy ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania tylko wtedy, gdy błąd popełni księgowy. Klient oczywiście może wykupić tak zwane ubezpieczenie sporów podatkowych i wtedy nie musi się martwić kontrolami skarbowymi.

ksiegowosc-elite biuro rachunkowe w Czestochowie

O Redakcja

Autorem artykułu jest Redakcja serwisu bre.net.pl. Kopiowanie w części lub całości bez zgody redakcji jest zabronione.