Bez tego sprzegło nie funkcjonuje, czyli o lince sprzegła

Czy są linki sprzęgła

linki sprzeglaMechanizm sprzęgła jest bardzo newralgicznym punktem naszego samochodu. Jest ono podzespołem umożliwiającym rozłączenie lub połączenie napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Tarcza sprzęgła sterowna jest przy pomocy pedała, to sterowanie jest możliwe tylko dzięki linką, które przekazują ruch na element wykonawczy sprzęgła, czyli tzw. łapę.
Sprawdźmy jak działają linki sprzęgła, jakie są objawy jej zużycia i kiedy zachodzi konieczność jej wymiany.
Całe mechanizm sprzęgła to slot stalowych drutów cięgna umieszczonego w pancerzu z tworzywa. Pomimo tego, że jej konstrukcja wydaje się bardzo trwała to z czasem linka ulega zużyciu i narażona jest na pęknięcia. Jej zużycie nie jest niczym zaskakującym, gdyż jest ono wynikiem eksploatacji polegającej na wielu cyklach włączenia i rozłączenia sprzęgła. W sytuacji, gdy linka sprzęgła pęknie, nasz samochód zostanie unieruchomiony. Podczas korzystania właściwie na każdym kroku linka ma potencjalną możliwość zerwania się bowiem, aby cały układ chodził płynnie nie może w nim być ani odrobiny luzów, ponieważ takowe spowodowałyby, że cały układ nie funkcjonowałby prawidłowo, byłby niebezpieczny dla otoczenia i użytkowników danego pojazdu.

Jak prawidłowo wyregulować linki sprzęgła

linki sprzęgła2Zanim przystąpię do wytłumaczenia w jaki najlepszy sposób podjąć się wymiany linki sprzęgła, chcę opisać jak powinniśmy się przygotować. Regulację przeprowadzamy tylko w przypadku, gdy pedał sprzęgła „bierze” zbyt wysoko lub gdy sprzęgło się ślizga. Charakterystycznym objawem wskazującym na ślizganie się sprzęgła są rosnące obroty silnika przekładające się na niewielkie przyspieszenie podczas dodawania gazu.
Sprawdzonym sposobem na to czy linka jest już do wymiany jest stanięcie samochodem na niewielkiej górce i energiczne puszczenie samego sprzęgła jeśli samochód nie zgaśnie to oznacza  że musimy natychmiast wymienić linki sprzęgła. Na początku jednak proponowałbym regulację tego mechanizmu. Prze rozpoczęciem pracy musisz upewnić się czy sprzęgło w Twoim aucie starowane jest linką czy hydrauliką. Obecnie właściwie większość aut posiada automatyczny system regulacji, co wyklucza możliwość regulacji.  Jeżeli natomiast auto posiada sprzęgło sterowane hydraulicznie,  problem powinniśmy rozwiązać uzupełniając poziom płynu w układzie sprzęgłowym. Można to zrobić za pomocą dolewania płynu hamulcowego do odpowiednio pojemnika i zbadanie czy jest on na odpowiednim poziomie ukazanym na rysunku poniżej artykułu.
linex.com.pl

O Redakcja

Autorem artykułu jest Redakcja serwisu bre.net.pl. Kopiowanie w części lub całości bez zgody redakcji jest zabronione.